tunnarikuva
©

Määrityskisa 2017

Kilpailun säännöt

Kilpailu alkaa helmikuun alusta 2017 ja päättyy joulukuun viimeinen päivä 2017. Kierroksia on yksitoista (11). Joka kuukausi on määritettävänä kaksi kuvaa, ja kuvat vaihtuvat aina jokaisen kuun alussa.

Kilpailuun saavat osallistua Bongariliiton jäsenet poislukien päätoimittaja, kuvaajat ja määritysasiantuntija sekä edellisvuoden voittaja.

Kuvien lajit on tavattu WP:n alueella pinnakelpoisesti. Kilpailussa on vain ns. reilun kaupan kuvia, eli untuvikot, risteymät ja värimuunnokset on jätetty pois. Jos kuvassa on useampi lintuyksilö, ne ovat samaa lajia, ellei erikseen mainita. Vastaukseksi riittää oikea laji (alalajia, sukupuolta tai ikää ei tarvitse määrittää tai mainita - toki saa, jos haluaa).

Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen, väärästä tai tyhjästä vastauksesta nolla.

Vastauksia voi lähettää vain yhden per kilpailija, ja ensimmäiseksi tullut vastaus hyväksytään.

Tuomareina toimivat päätoimittaja ja määritysasiantuntija, ja mahdollisia valituksia ei noteerata.

Kilpailun voittaja, eli eniten pisteitä kerännyt saa palkinnon. Mikäli kilpailu päättyy tasapisteisiin, voittaja ratkaistaan arvonnalla.

Palkintona on lahjakortti KonTiki Toursin lintumatkalle. Lahjakortin arvo on ko. matkan arvo (kuitenkin max. 3000 euroa). Palkintomatka on käytettävä alkavan kalenterivuoden aikana palkinnon julkistamisesta.

Vastaukset tulee lähettää sähköpostitse osoitteeseen petri.kuhno@phnet.fi aina kunkin kuun viimeiseen päivään mennessä. Sähköpostiviestin aiheeksi Määrityskilpailu.

Kesäkuun Anas aiheutti päänvaivaa

Kuvan 9. naarassorsa sai vastaajilta "ei tästä saa oikein mitään irti" -tyyppisiä tuskaisia kommentteja, mutta silti valtaosa päätyi oikeaan lajiin. Naaras-Anakset ovat hankalia, jos tiettyjä ratkaisevia yksityiskohtia, kuten siipipeiliä tai nokkaa ei pääse näkemään. Myös koon arvioiminen on erittäin vaikeaa ilman vertailukohdetta. Niinpä moni veikkasi tavia (5), muita ääniä saivat heinätavi (1), harmaasorsa (1), sinisiipitavi (1) ja sirppisorsa (1). Kupeiden yksinkertainen nuolenkärkikuviointi, hartiahöyhenten lajityypilliset U-kuviot, silmän taakse ulottuva silmäkulmanjuova sekä tasaväriset, harmaanruskeat tertiaalit ilman ruotijuovaa sopivat parhaiten sinisorsalle (Anas platyrhynchos).

Kuvassa 10. nokkii varpuslintu, josta ehdotettiin rautiaista (1), pikkuvarpusta (1) ja lapinsirkkua (1). Rautiaisen ja pikkuvarpusen voi sulkea pois ainakin täplikkään selkäkuvioinnin perusteella. Jos määrityksessä pääsi sirkkuasteelle, loppu oli helppoa; voimakkaat punaruskeat sävyt, tertiaalit ilman "sirkkupykälää", hyvin täplikäs selkä ja selvät valkeat kärkitäplät isoissa ja keskimmäisissä peitinhöyhenissä auttavat määrittämään linnun Amerikan-vieraaksi, valkokurkkusirkuksi (Zonotrichia albicollis).

Tilanne 1.7.2017:

Timo Lintula  7
Kristiina Järvenpää 6

Johan Lindén 4

Listasta poistettu toistaiseksi tulokset niiltä vastaajilta, jotka ovat jättäneet vähintään 2 edellistä kierrosta väliin.

Kuva 11.

kuva 12

Taas mennään

Kuvan 7. langalta lentoon pyrähtävä, hiukan epätarkka lintu aiheutti pientä hajontaa, vaikkakin suurin osa määritti lajin oikein. Petolinnuissa pysyivät kaikki vastaajat ja pöllöä veikkasivat kaikki kolmea lukuunottamatta. Oikean vastauksen lisäksi ehdotettiin ampuhaukkaa (2) ja tuulihaukkaa sekä lehtopöllöä. Leveät, lyhyet ja kärjistään pyöreät siivet sopivat paremmin pöllöille, kuin haukoille. Pitkähköissä koivissa on höyhenpeite, vaikkei se ihan hirveän hyvin tuosta vahinkolaukauksesta näykään. Voimakas rinnan ja vatsan kuviointi, hiukan punarusehtava sävy sekä pyrstön ja siipien alapinnan kuviointi sopivat melkoisen hyvin minervanpöllölle (Athene noctua).

Kuva 8. olikin sitten vaikeampaa matskua. Linnusta ehdotettiin valkoposkitiiraa (8), pikku- ja naurulokkia sekä kesykyyhkyä. Olemus, siipien muoto ja valkea yläperä sekä vaaleat siivenpäälliset kontrastoituneena tummempaan selkään vievät ajatukset helposti Chlidonias-tiiroihin. Myös mustaa päälakea pilkottaa. Nuoren ja esiaikuisen nauru- ja pikkulokin siivenkuviointi olisi erilainen. Mainittakoon, että jos kuvan lintu olisi kesykyyhky, se olisi silloin jokin värimuunnos, jonka kisan säännöt kieltävät laatijan osalta :)... Suurimman osan vastaajista kohdalla arvottiin siis kahden tiiran välillä. Kun kyseessä on myöhäissyksyinen nuori lintu, joka on jo sulkinut vähän ensimmäiseen talvipukuun, sekä valkoposki- että valkosiipitiiran yläpuolen kuviointi on samankaltainen. Kuvan linnulla on kuitenkin räikeän valkoinen yläperä, eikä selkäpuolen nuoren linnun höyhenissä ole kellertävää sävyä eikä valkoposkitiiralle tyypillistä suomukuviointia. Kyseessä on siis valkosiipitiira (Chlidonias leucoptera).

Tilanne 1.6.2017:

Kuva 9.

Kuva 10.

Huhtikuun kierros

Kuva 5. Erittäin itsensä näköinen pulmussirri (Calidris alba) oli tunnettu hyvin. Puhtaanvalkoinen alapuoli, tyypilliset selkäpuolen kuviot ja mustat, lyhyehköt jalat johdattivat kaikki vastaajat oikeaan lajiin.

Kuva 6.
Hämäännytti muutamaa vastaajaa. Punarusehtava, kuvioton selkäpuoli, heikosti pitkittäisviiruinen päälaki, tyvestään paksu siemensyöjän nokka ja ennen kaikkea käsisiiven sulkien valkeat kapeat reunat sopivat hyvin naarashempolle (Carduelis cannabina). Kyseinen lintu on Lanzaroten alalajia harterti, joka on hiukan tummemman sävyinen kuin Euroopan hempot. Hempon lisäksi veikattiin harmaasieppoa (2), kirjokerttua, mustarastasta.

Mainittakoon, että osa listalla olevista vastaajista jätti kierroksen väliin.

Tilanne 1.5.2017:

Kuva 7.

Kuva 8.

Komannelle kierrokselle

Pientä hajontaa oli jo havaittavissa tokassa erässä. Lisäksi pari aktiivikisaajaa jätti syystä tai toisesta vastaamatta.

Kuvassa 3. lentävä romuluinen, leveäsiipinen lintu oli hyvin tunnistettu, mutta hajavastauksia saatiin pikkukotkasta, savannikotkasta sekä ruostesorsasta, yksi kutakin.

Mustat siipisulat, joissa valkoiset ulkohöydyt, likaisen keltaisenvalkoisen kirjoma puku, samanväriset siiven pienet ja keskimmäiset ylä- ja alapeitinhöyhenet sekä leveät kuuppasiivet kuuluvat (lähes) ad-pukuiselle pikkukorppikotkalle (Neophron percnopterus).

Kuva 4. oli suurimmalle osalle niin sanottua selvää pässin lihaa, mutta kuten odotinkin, muutama kanahaukkavastaus tuli, kuten myös yksi tunturihaukka ja yksi lehtopöllö. Vatsapuolen viirutus voi viedäkin ajatukset nuoreen kanahaukkaan, mutta pullea olemus ja pyrstön ja siiven kuviot sopivat paremmin viirupöllölle (Strix uralensis). Harmaan muodon lehtopöllön kuviointi on erilainen ja yleisväritys kylmemmän harmaa.

Ja uutta kierrosta kohti. Helpoilla jatketaan!

Tilanne 1.4.2017:

Kuva 5.

Kuva 6.

Määrityskisa pyörähti käyntiin

Aika moni epäili vastausviestissään, että mikäs kompa tai jäynä tässä nyt piilee, mutta ei - kyllä nyt lähdettiin oikeasti helpoilla liikkeelle. Palloliiton kaikki pelaa -hengessä ;)
Kuvan 1. keltainen lentävä lintu ei hyvälläkään mielikuvituksella sovi WP:llä tavattavista linnuista kuin kuhankeittäjään (Oriolus oriolus).
Kuvassa 2. näkyvät tuntomerkit harmaa selkä, oranssinpunaiset kupeet, valkea vatsa ja punaiset pyrstön reunat
sopivat koirasleppälinnulle (Phoenicurus phoenicurus).

Vastauksia saatiin mukava määrä. Tilanne 1.3.2017:
Sebastian Andrejeff 2

Kari Haataja 2