kontiki_banneri_puola

©

Määrityskisa 2017

Kilpailun säännöt

Kilpailu alkaa helmikuun alusta 2017 ja päättyy joulukuun viimeinen päivä 2017. Kierroksia on yksitoista (11). Joka kuukausi on määritettävänä kaksi kuvaa, ja kuvat vaihtuvat aina jokaisen kuun alussa.

Kilpailuun saavat osallistua Bongariliiton jäsenet poislukien päätoimittaja, kuvaajat ja määritysasiantuntija sekä edellisvuoden voittaja.

Kuvien lajit on tavattu WP:n alueella pinnakelpoisesti. Kilpailussa on vain ns. reilun kaupan kuvia, eli untuvikot, risteymät ja värimuunnokset on jätetty pois. Jos kuvassa on useampi lintuyksilö, ne ovat samaa lajia, ellei erikseen mainita. Vastaukseksi riittää oikea laji (alalajia, sukupuolta tai ikää ei tarvitse määrittää tai mainita - toki saa, jos haluaa).

Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen, väärästä tai tyhjästä vastauksesta nolla.

Vastauksia voi lähettää vain yhden per kilpailija, ja ensimmäiseksi tullut vastaus hyväksytään.

Tuomareina toimivat päätoimittaja ja määritysasiantuntija, ja mahdollisia valituksia ei noteerata.

Kilpailun voittaja, eli eniten pisteitä kerännyt saa palkinnon. Mikäli kilpailu päättyy tasapisteisiin, voittaja ratkaistaan arvonnalla.

Palkintona on lahjakortti KonTiki Toursin lintumatkalle. Lahjakortin arvo on ko. matkan arvo (kuitenkin max. 3000 euroa). Palkintomatka on käytettävä alkavan kalenterivuoden aikana palkinnon julkistamisesta.

Vastaukset tulee lähettää sähköpostitse osoitteeseen petri.kuhno@phnet.fi aina kunkin kuun viimeiseen päivään mennessä. Sähköpostiviestin aiheeksi Määrityskilpailu.

Huhtikuun kierros

Kuva 5. Erittäin itsensä näköinen pulmussirri (Calidris alba) oli tunnettu hyvin. Puhtaanvalkoinen alapuoli, tyypilliset selkäpuolen kuviot ja mustat, lyhyehköt jalat johdattivat kaikki vastaajat oikeaan lajiin.

Kuva 6.
Hämäännytti muutamaa vastaajaa. Punarusehtava, kuvioton selkäpuoli, heikosti pitkittäisviiruinen päälaki, tyvestään paksu siemensyöjän nokka ja ennen kaikkea käsisiiven sulkien valkeat kapeat reunat sopivat hyvin naarashempolle (Carduelis cannabina). Kyseinen lintu on Lanzaroten alalajia harterti, joka on hiukan tummemman sävyinen kuin Euroopan hempot. Hempon lisäksi veikattiin harmaasieppoa (2), kirjokerttua, mustarastasta.

Mainittakoon, että osa listalla olevista vastaajista jätti kierroksen väliin.

Tilanne 1.5.2017:

Kuva 7.

Kuva 8.

Komannelle kierrokselle

Pientä hajontaa oli jo havaittavissa tokassa erässä. Lisäksi pari aktiivikisaajaa jätti syystä tai toisesta vastaamatta.

Kuvassa 3. lentävä romuluinen, leveäsiipinen lintu oli hyvin tunnistettu, mutta hajavastauksia saatiin pikkukotkasta, savannikotkasta sekä ruostesorsasta, yksi kutakin.

Mustat siipisulat, joissa valkoiset ulkohöydyt, likaisen keltaisenvalkoisen kirjoma puku, samanväriset siiven pienet ja keskimmäiset ylä- ja alapeitinhöyhenet sekä leveät kuuppasiivet kuuluvat (lähes) ad-pukuiselle pikkukorppikotkalle (Neophron percnopterus).

Kuva 4. oli suurimmalle osalle niin sanottua selvää pässin lihaa, mutta kuten odotinkin, muutama kanahaukkavastaus tuli, kuten myös yksi tunturihaukka ja yksi lehtopöllö. Vatsapuolen viirutus voi viedäkin ajatukset nuoreen kanahaukkaan, mutta pullea olemus ja pyrstön ja siiven kuviot sopivat paremmin viirupöllölle (Strix uralensis). Harmaan muodon lehtopöllön kuviointi on erilainen ja yleisväritys kylmemmän harmaa.

Ja uutta kierrosta kohti. Helpoilla jatketaan!

Tilanne 1.4.2017:

Kuva 5.

Kuva 6.

Määrityskisa pyörähti käyntiin

Aika moni epäili vastausviestissään, että mikäs kompa tai jäynä tässä nyt piilee, mutta ei - kyllä nyt lähdettiin oikeasti helpoilla liikkeelle. Palloliiton kaikki pelaa -hengessä ;)
Kuvan 1. keltainen lentävä lintu ei hyvälläkään mielikuvituksella sovi WP:llä tavattavista linnuista kuin kuhankeittäjään (Oriolus oriolus).
Kuvassa 2. näkyvät tuntomerkit harmaa selkä, oranssinpunaiset kupeet, valkea vatsa ja punaiset pyrstön reunat
sopivat koirasleppälinnulle (Phoenicurus phoenicurus).

Vastauksia saatiin mukava määrä. Tilanne 1.3.2017:
Sebastian Andrejeff 2

Kari Haataja 2