kontiki_banneri_puola_2018

©

Määrityskisa 2018

Kilpailun säännöt

Kilpailu alkaa helmikuun alusta 2018 ja päättyy joulukuun viimeinen päivä 2018. Kierroksia on yksitoista (11). Joka kuukausi on määritettävänä kaksi kuvaa, ja kuvat vaihtuvat aina jokaisen kuun alussa.

Kilpailuun saavat osallistua Bongariliiton jäsenet poislukien päätoimittaja, kuvaajat ja määritysasiantuntija sekä edellisvuoden voittaja.

Kuvien lajit on tavattu WP:n alueella (IOC:n listaa mukaillen). Kilpailussa on vain ns. reilun kaupan kuvia, eli untuvikot, risteymät ja värimuunnokset on jätetty pois. Jos kuvassa on useampi lintuyksilö, ne ovat samaa lajia, ellei erikseen mainita. Vastaukseksi riittää oikea laji (alalajia, sukupuolta tai ikää ei tarvitse määrittää tai mainita - toki saa, jos haluaa).

Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen, väärästä tai tyhjästä vastauksesta nolla.

Vastauksia voi lähettää vain yhden per kilpailija, ja ensimmäiseksi tullut vastaus hyväksytään.

Tuomareina toimivat päätoimittaja ja määritysasiantuntija, ja mahdollisia valituksia ei noteerata.

Kilpailun voittaja, eli eniten pisteitä kerännyt saa palkinnon. Mikäli kilpailu päättyy tasapisteisiin, voittaja ratkaistaan "rankkarikisalla", kerrasta poikki -tyylisesti.

Palkintona on lahjakortti KonTiki Toursin lintumatkalle. Lahjakortin arvo on ko. matkan arvo (kuitenkin max. 3000 euroa). Palkintomatka on käytettävä alkavan kalenterivuoden aikana palkinnon julkistamisesta.

Vastaukset tulee lähettää sähköpostitse osoitteeseen petri.kuhno@phnet.fi aina kunkin kuun viimeiseen päivään mennessä. Sähköpostiviestin aiheeksi Määrityskilpailu.

Helppouden sietämätön keveys - tai jotain

Kuvan 1. rastas oli suurimmalla osalla ihan hallinnassa. Ruskea selkäpuoli, pitkä valkea silmäkulmanjuova ja punaista kyljissä. Semmoinenhan on punakylkirastas. Pari vastaajaa hairahtui kuitenkin toiselle mantereelle ja ehdotti punarintarastasta ja yksi taas ruostesiipirastasta. Punarintarastaalla kuitenkin selkäpuolen väri on selvästi harmaa, skj ei ulotu näin pitkälle taakse, eikä vatsassa ole punaisen lisäksi tummia kuvioita. Ruostesiipirastaan selkäpuoli taas on punertavamman ruskea eikä alapuolella ole punaista. Kuvassa touhuaa siis punakylkirastas (Turdus iliacus).

Kakkoskuvan terhakka pikkulintu olikin sitten taas yllättävän paha. Väitän, että lämpöinen iltavalo oli suurin syypää erheisiin. Jos näin on, vanhan sanonnan puujalkaversio “kuva valehtelee enemmän, kuin tuhat sanaa” pätee jälleen.

No, kuvasta ehdotettiin vuorihemppoa (peräti 12), pikkusirkkua, mäntysirkkua ja kiurua (kutakin 1). Pään ja rinnan kuviot, eikä oikein nokkakaan sovi kolmelle viime mainitulle. Vuorihemppoon taas äkkiä katsoen sopii tuo hämäävä lämpimänruskea sävy. Tukeva, harmaa nokka, viiruja kurkussa ja pään kuviot varsinkin silmän seudulla sopivat silti paremmin hempolle (Carduelis cannabina).

Tilanne 1.4.2018:

(Mukana kaikki, joilla vähintään 1 piste)

Markus Miettinen 4

Kuva 5.

kuva 6.

Tiira löi ällikällä

Eka kierros 2018 polkaistiin käyntiin hämmentävissä merkeissä. Eihän tässä näin pitänyt käydä. Viime vuoden tapaan muutama ekan kierroksen tuli olla ns. sikahelppo. Kuva 1 eli tiirakuva osoittautuikin yllättävän hankalaksi. Moni ehdotti kuvasta riuttatiiraa, vaikka oletin tässä kuvassa arvottavan lajiparin kala-/lapintiira välillä. Uskoisin, että kuvassa on hämännyt vaalea nokankärki, joka kuultaa voimakkaassa vastavalossa läpi. Nokassa on silti hyvinkin selvä punertava sävy, mikä ei sovi kuin kala- ja lapintiiralle. Riuttatiiran nokassa vaaleaa (keltaista) olisi lisäksi enemmän, kuin kuvan linnulla. Myös nokan muoto on riuttatiiraksi liian lyhyt. Myös mustalta näyttävät koivet voivat viedä ajatukset sinne riuttatiiran suuntaan. Talvipukuisen riuttatiiran päänkuviot ovat erilaiset kuin kala- ja lapintiiralla. Silmän ympärille muodostuu selvempi naamari, ja usein jopa valkeat silmäluomet korostuvat. Käsisiiven takareuna ei ole myöskään riuttatiiralla noin selvärajainen eivätkä mielestäni pyrstön reunat ole mustat. Olisiko riuttatiira myös vastavalosta huolimatta kauttaaltaan puhtaamman valkoinen?

Entäpä sitten lapintiira? Näin voimakkaassa vastavalossa lapintiiran lintukirjatuntomerkki, eli kokonaan läpikuultavat siipisulat korostuisivat varmasti. Kuluneisuudesta huolimatta siivellä on hahmotettavissa kolmiomainen läpikuultava alue. Myöskään tummempi kyynärsiiven takareuna ei sovi lapintiiralle. Käsisiiven takareuna olisi lapintiiralla vielä terävämmin ja kapeammin musta. Pään muoto olisi pyöreämpi ja nokka ohuempi ja lyhyempi. Tiirasta ehdotettiin siis riuttatiiraa (9), lapintiiraa (6) sekä 1 ruusutiira. Kuvassa kuitenkin lentää lokakuinen kalatiira (Sterna hirundo). Voi mahoton paikka. Tämä vaan taas todistaa, että tiirat eivät todellakaan ole helppoja määritettäviä. Kisaan saatiin jännitystä ja ahdistusta jo heti ensimmäisellä kierroksella :)

Kuvan kaksi petolintukaan ei ollut täysin yksiselitteinen määritettävä. Ääniä sai pikkukiljukotka, liitokotka ja arohiirihaukka, yksi kutakin. Muutoin kaikki määrittivät kaartavan pedon oikein. Hämäävin yksityiskohta - luulisin - on varmaan peitinhöyhenten vaalea lautuma / siiven yläpinnan väritys, joka ei ihan istu tyypilliseen meikäläiseen hiirihaukkaan. Kuvassa nimittäin lentää azorilainen hiirihaukka (Buteo buteo rothscildi). Mm. pyrstön kuviointi poissulkee muut ehdotetut lajit.

Nyt jatketaan maltillisesti helpoilla kuvilla…

Tilanne 1.3.2018:

(Mukana kaikki, jotka saivat vähintään 1 pisteen)

Mika-Petri Harju 2

Petteri Hytönen 2