Bongariliiton Vuoden Bongari 2015 Hannu Rönkkö

29/11/2015

Bongariliiton hallitus valitsi vuoden 2015 kiertopalkinnon saajaksi eli Vuoden Bongariksi Hannu Rönkön Kajaanista. Hannu Rönkkö on vuosikaudet hoitanut Kainuun alueen tiedottamista ja on edelleen se henkilö, jonka puoleen voidaan kääntyä epäselvissä määritystilanteissa. Hän myös jakaa alueen tietoja bongaustilanteissa ollen erinomainen yhteyshenkilö. Hän on löytänyt Kainuulle uusia lajeja yksin tai retkiporukassa peräti 20, joista viimeisinpänä tämän vuoden ekopinnaennätysyrityksessään taigakirvinen. Kainuun pinnoissa hän jakaa kärkituloksen 288 yhdessä Pekka Helon kanssa. Suomen pinnoja hänellä on 383, joista spontaaneja 285. Tänä vuonna hän päätti koittaa tehdä Kainuun ekovuodariennätyksen. Tähän mennessä hänellä on kasassa 220 lajia. Hänen Kainuun vuodariennätyksensä on 225 ja vuodelta 2007, joten todella hyvin hän on onnistunut.

(kemol/29.11.2015)