Pinnatoimikunta tiedottaa 9.3.2021

09/03/2021

Pinnatoimikunta kokoontui 8.3.2021. Kokouksessa käsiteltiin mm. seuraavia asioita:
  • Pinnatoimikunnan kokoonpano vahvistettiin vuodelle 2021: Heikki Vasamies (pj.), Sebastian Andrejeff, Kalle Larsson, Yrjö Klinge, Sami Tuomela, Markku Santamaa ja Juha Kettunen
  • Päätettiin julkaista ajankohtaisia laskentaohjeita liiton kanavissa. Valmisteltiin ohjeet Kirkkonummen sirkusta ja Helsingin himalajanhernekertusta: https://www.bongariliitto.fi/pinnari/pinnakelpoisuus
  • Pinnarin kehityslistaa käsitellään ensi viikolla 18.3.2021, jossa käytettävissä ovat myös jäsenkyselyn tulokset. Tuolloin luodaan Pinnarin priorisoitu kehityslista, joka lähtee tarjouspyynnöksi palvelun toimittajalle
  • Keskusteltiin ja muotoiltiin päätösehdotus, jonka mukaan lämpökameran läpi saa laskea pinnan aivan samoin kuin atrapoimalla tai verkolla pyydystetystä linnusta. Voimakkaiden valonheittäjien (huom! linnun häirintä näkökohta), dronejen tai etälive-videoinnin tai riistakameroiden käytön katsottiin sen sijaan tekevän havainnosta pinnakelvottoman. Asiaan haetaan vielä konsultaatiota muutamalta ulkomaalaiselta taholta.
  • D-kategoria päätettiin jättää laskettavien kategorien ulkopuolelle
  • IOC:n taksonomian kehitysvaiheista keskusteltiin ja päätettiin jäädä odotuskannalle, ja seurata projektin kehitystä
  • WP:lle uudet lajit (1.1.2020-), yhteensä 4 kpl, päivitetään kotisivujen listalle
  • WP:n C-kategorian laskentaohje päivitetään