Uutiskategoria: 2020

Sääntömääräisten kokousten päätöksiä 12.12.2020

12/12/2020

Bongariliiton sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset pidettiin 12.12.2020 etäyhteyden kautta (fyysinen sijainti oli BirdLifen toimisto). Puheenjohtaja esitteli vuosikertomuksen, tilinpäätöksen ja toiminnantarkastajien lausunnon. Tilinpäätös vahvistettiin ja vastuuvapaus myönnettiin hallitukselle ja muille vastuuvelvollisille. Esitykset sääntömuutoksista ja -lisäyksistä hyväksyttiin. Yhdistyksen jäsenmaksuksi päätettiin 35 € sekä Lintutiedotuksen vuosimaksuksi päätettiin 25 € vuodelle 2021. Hyväksyttiin toimintasuunnitelma sekä tulo- ja menoarvio vuodelle 2021. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Matias Castrén. Hallituksen jäseniksi valittiin: Sebastian Andrejeff Janne Koskinen Jari Laitasalo Kalle Larsson Antti Peuna Janne Riihimäki Heikki Vasamies Hallituksen varajäseniksi valittiin Janne Aalto ja Paavo Sallinen. Toiminnantarkastajiksi valittiin Olavi Kemppainen ja Petteri Mäkelä. Varatoiminnantarkastajaksi valittiin Kari Korhonen.
Bongariliiton kiertopalkinnon saajaksi hallitus oli valinnut, muun muassa ekovuodenpinnaennätyksen tehneen ja paljon positiivisuutta julkisuutta saaneen, laitilalaisen Juha Kylänpään.
Suuronnittelut Juhalle!

Pikkukanadanhanhi Porissa

07/12/2020

Porista taas, päivää. Joulukuun alkupäivinä löytyi Porista hanhiparvesta pienempi kanadalainen. Linnusta on nyt saatu hyviä kuvia ja näyttää aika selvältä, että kyseessä on ”oikea” pinnakelpoinen pikkukanadanhanhi (Branta hutchinsii hutchinsii). Kuvia ja keskustelua löytyy Bongariliiton Facebook-ryhmästä. Porin havis on Suomen toinen nimialalajin edustaja. Suomen eka oli bongattavissa Parikkalassa 2013. Porin hutchinsii on lisäksi ensimmäinen talvihavainto lajista, mikäli tulee RK:ssa hyväksytyksi.

Taas lehmähaikara talven kynnyksellä

02/12/2020

Suomen viides lehmähaikara (Bubulcus ibis) löytyi Vehmaalta 22.11. Maarit Eerolan hevoslaitumelta käppäilemästä. Havainto tuli tietoon illalla, mutta lintu oli edelleen paikalla 23.11. TVK tiedottaa, että on sovittu bongausjärjestelyistä; pihalle saa mennä jalan, mutta autot Vehmaan kivityömuseon P-paikalle Mynämäentie 157. Ks. Lintutiedotus. Myös viime vuonna Suomessa maleksi erityisen myöhäinen lehmähaikara marraskuussa. Mäntsälässä moottoritien varrella pitkään viihtynyt lintu ei aivan selvinnyt talvipinnakaudelle, kun se lensi auton alle marraskuun 25. päivänä. (23.11.2020/KuhPe)  Vehmaan lehmähaikara viihtyi paikalla joulukuun puolelle ollen uusi talvilaji Suomelle. Lintu on ollut hyvin bongattavissa 1. ja 2.12.

Pikkukiuru Iisalmessa

08/11/2020

7.11.2020 löytyi Pohjois-Savon Iisalmesta maan kuudes pikkukiuru (Calandrella rufescens). Voisiko lintu olla itäinen cheleensis, sen tietävät määrittäjämiehet. Pikkukiuru on nähty Suomessa 2000-luvulla neljästi, kaksi ensimmäistä havaintoa on 60- ja 70-luvuilta.

Ruotsissa nähtiin rotkotulkku

26/10/2020

Ruotsin Morassa, keskellä sisämaata kuvattiin sunnuntaina 25.10. rotkotulkku (Bucanetes mongolicus)! Tuo itäinen, paikkalinnuksi tai korkeintaan vaelluslinnuksi mielletty vuoristolaji on aiemmin nähty Euroopassa vain Maltalla marraskuussa 2013. WP:llä lajia tavataan Itä-Turkissa ja Armeniassa hyvin paikoittaisesti. Kuwaitista on kaksi havaintoa. Ruotsin havainto on vähintäänkin hämmentävä.

Kaksi uutta lajia Virolle!

30/09/2020

Syyskuun lopulla tärähti Virolle peräti kaksi uutta lajia. 25.9. Roger Erikson kuvasi Spithamissa Itämerellä kovan pikkuliitäjän (Puffinus puffinus) ja 29.9. löytyi Põõsaspean rannalta maan eka amerikansipi (Actitis macularia). Onnittelut naapuriin. Myös Norjalle Sendari on antanut syyskuussa kaksi uutta lajia ”ison veden” takaa. Kohta olis varmaan Suomen vuoro(?)

Jenkkirareja Pohjoismaissa

25/09/2020

Tällä ja viime viikolla on ollut otolliset länsivirtaukset ja amerikkalaisia lajeja on harhautunut WP:lle. Tällä kertaa ei kuitenkaan Corvolle tai Britteihin, vaan Islantiin ja Norjaan. WP:n ensimmäinen kuusisieppari (Empidonax flaviventris) tosin “aloitti pelin” löytymällä Skotlannista. Norjassa, Rogalandissa nähtiin samana päivänä 23.9. kiipijäkerttuli (Mniotilta varia) sekä todellinen mega, rusoposkikerttuli, Cape May Warbler (Dendroica tigrina). Cape May löytyi Norjan rarisaarelta, Utsiralta. Molemmat olivat Norjalle uusia lajeja ja jälkimmäinen vasta WP:n neljäs! Islannissa on viime päivinä mässäilty sellaisilla lajeilla kuin leppäsieppari (Empidonax alnorum), tuhkakirvinen (Anthus rubescens), korpirastas (Catharus ustulatus) ja kanadankerttuli, Tennessee Warbler (Vermivora peregrina).

WP:n 1. kuusisieppari Skotlannissa

16/09/2020

Kuun kolmas uusi laji WP:lle löytyi tällä kertaa Skotlannista, Argyllistä. Himoittua Empidonax-sukua edustava kuusisieppari (Empidonax flaviventris) kuvattiin 15.9.2020 Tiree’ssä. Kuvia linnusta ja linkki alkuperäisiin kuviin ainakin Tarsigerin Facebook-sivulla.

WP:n 1. nigerjoenpääsky Kap Verdellä!

15/09/2020

Uwe Thom näki ja kuvasi 13.9.2020 Kap Verdellä, Salin saarella, Santa Marialla megararin, WP:n ensimmäisen nigerjoenpääskyn (Preuss’s Swallow) (Petrochelidon preussi). Kyseessä on afrikankalliopääskyä muistuttava afrikkalainen laji.

WP:n eka intianpikkulepinkäinen Kuwaitissa

10/09/2020

Kuwaitin Jahra East Outfallissa nähtiin 10.9.2020 WP:n ensimmäinen intianpikkulepinkäinen (Lanius vittatus). Tätä kirjoitettaessa ei linnusta tai havaintotilanteesta ole enempää tietoa.