Uutiskategoria: 2013

WP:n ensimmäinen aavikkomehiläissyöjä

18/12/2013

WP:n ensimmäinen aavikkomehiläissyöjä (Merops albicollis) yhytettiin 5.-6.12 Marokosta – Gleb Jdianesta, Oued Dahabista. Katso lisää Moroccanbirds.blogspot.com:sta

Porin samettipääkerttu viivytteli joulukuulle

01/12/2013

Jo syyskuun lopulla Porin Reposaaresta löytynyt Suomen neljäs, ja ensimmäinen bongattavissa ollut samettipääkerttu (Sylvia melanocephala) on viivytellyt samalla paikalla hämmästyttävän pitkään. Samoissa tyrneissä viihtynyt kaukovieras pysyi kuin pysyikin paikalla joulukuun puolelle, ja moni kuittasi lajista komean talvipinnan. Myös Helsingistä 29.11. löytynyt aavikkotasku (Oenanthe deserti) näkyi joulukuun ensimmäisenä päivänä ollen Suomen toinen talviaikainen aavikkotasku. Edellinen mokoma löytyi Päijät-Hämeen LTY:n talvirallissa itsenäisyyspäivänä 2008.

Bongariliiton sääntömääräiset kokoukset 2014

23/11/2013

Bongariliiton sääntömääräinen kevätkokous on la 08.03.2014 klo 13 vanhassa paikassa Helsingissä, Tieteiden talossa, Kirkkokatu 6, sali 104. Bongariliiton sääntömääräinen syyskokous on la 22.11.2014 klo 13 samassa paikassa. Esitelmöitsijät ja esitelmät ovat vielä avoinna.

Vuoden määrittäjäkisan 2013 voitti Antero Lindholm

23/11/2013

Bongariliitto ry on myöntänyt Vuoden määrittäjä -kunniakirjan Antero Lindholmille osoituksena pitkäjänteisestä ja suurta osaamista vaativasta määritystaidosta voittamalla Bongariliiton nettimäärityskilpailun 2013 täydellisyyttä hipovalla suorituksella. Voittaja julkistettiin Bongariliiton syyskokouksessa 16.11.2013.

Tero Linjamasta vuoden bongari

18/11/2013

Vuoden 2013 bongariksi valittiin Jyväskyläläinen Tero Linjama. Bongariliiton nettisivujen täydellinen uudistaminen sisältäen Pinnari-tilastosivujen luomisen on Linjaman osaavaa kädenjälkeä. Työmääränä vapaaehtoisurakkaa voi verrata 3-4 kuukauden työrupeamaan. Tulevassa vuosikirjassa näemme perinteiseti vuoden bongarin haastattelun. Bongariliitto onnittelee Linjamaa!

WP:n toinen rusoposkikerttuli

10/11/2013

Almassa, Baltasoundissa, Shetlannissa yhytettiin 23.10.2013 Britannian – ja WP:n – toinen rusoposkikerttuli, Cape May Warbler (Dendroica tigrina). Ensimmäisestä havainnosta on kulunut jo kotva, sillä Westernin ensimmäinen havaittiin Paisleyssa kesäkuussa 1977! Kuva linnusta, sekä kommentteja mm. täällä.

Siniliejukana Portugalissa

09/11/2013

WP:llä hankalasti hoidettavissa ollut Siniliejukana löydettiin 7.11.2013 Lissabonista ja lintu on edelleen ollut paikalla pienellä suojelulammella. Aikaisemmat havainnot ovat pääsääntöisesti koskeneet huonokuntoisia nuoria lintuja, mutta nyt löydetty lintu vaikuttaa aika hyvin voivalta. Bongausta rajoittaa suojelualueelle pääseminen, mutta viikonlopun aikana altaalle on järjestetty kulku. Lajin tunnistamista pääsee treenaamaan alla olevasta linkistä, joka samalla antaa vinkkiä kyseisen linnun kunnosta. Siniliejukana, Portugal Myös naapurimaassamme viikonloppu on tarjonnut todellisia loppusyksyn magarareja, kuten Ruotsin toinen harmaapääsirkku ja Ruotsin neljäs mustakurkkurautiainen. Lintusyksy ei ole siis mitenkään ohi vaan vielä on mahdollisuuksia löytää todellisia herkkupaloja.

Suomen 2. amerikankurmitsa Lumijoella

24/10/2013

Suomen ensimmäinen amerikankurmitsa (Pluvialis dominica) yhytettiin Hailuodosta 18.10.2009. Samoilta suunnilta löytyi sunnuntaina 22.9. Suomen toinen, kun Lumijoen Lamunkarilla retkeilleet kuvaaja-lintumiehet löysivät 1kv linnun kahlaajaparvesta. Levoton lintu ei kuitenkaan tällä kertaa jäänyt bongattavaksi asti, kuten edeltäjänsä. Kuvia linnusta Tarsigerissa.

Keltarintakerttuli ensimmäistä kertaa WP:llä

17/10/2013

WP:n alueen amerikkalaisten Warblerien lista karttui jälleen yhdellä, kun Azorien Corvolta löytyi 16.10.2013 yllättäen keltarintakerttuli, Yellow-throated Warbler (Dendroica dominica). Linnun löysi brittiorni Josh Jones Poco da Aguan laaksosta. Lintu viihtyi katajan sukuisissa puissa ja nähtiin hyvin. Linnusta saatiin löytöpäivänä myös kuvia. Ilmeisesti tuulisen ja sateisen sään vuoksi lintu katosi melko pian laakson alaosiin metsän suojiin, eivätkä aivan kaikki noin 40:stä Corvon miehittäjistä ehtineet lintua bongata. (Tämän uutisen vuorokauden viive liittyy samaan asiaan; allekirjoittanut, päätoimittaja kuului nuijareiden porukkaan, eikä kyennyt järkytykseltään päivitystyöhön löytöpäivänä). Seuraavana aamuna lintu kuitenkin löytyi uudelleen täsmälleen samalta paikalta ja loputkin ornit pääsivät kauniin linnun näkemään. Toisena havaintopäivänä lintu oli myös hienosti kuvattavissa. Lajin ikä- ja sukupuolimääritys on tietävästi hyvin hankalaa, joten ko. asiat eivät toisteiseksi ole tiedossa. Lintu äänteli harvakseltaan terävää ja melko voimakasta ”pik” tai ”tik” -ääntä.

Sinikerttuli Corvolla

04/10/2013

Kari Haataja ei ehtinyt viettää Azorien Corvolla kuin vajaan vuorokauden, kun hän kunnostautui löytämällä Ribeira da Cantinhon laaksosta komean koiras sinikerttulin (Dendroica caerulescens), vasta viidennen laatuaan WP:ltä. Samalta paikalta löytyi hetken kuluttua myös kiipijäkerttuli (Mniotilta varia). Corvolla on tällä hetkellä kahdeksan suomalaisornia ruotsalaisten, belgialaisten ym. kansalaisuuksien kanssa rareja etsimässä, ja lisää on tulossa seuraavalla viikolla. Miehitys ei tiettävästi ole ollut koskaan niin runsas kuin tänä syksynä, joten lisää rareja löytynee, jos vain virtaukset ovat suotuisat.